Anatomische weergave van twee dames met verschillende lichaamssamenstelling. Links is breder in de schouders, heeft een langere rug en kortere benen. Ook lijkt ze iets gespierder. Rechts heeft weinig lichaamsvet.

Spiermassa wordt door afvallers weinig aandacht aan besteed. Ik wil vet kwijt en hoef geen spieren op te bouwen. Wat hebben spieren nou met vet te maken?

Jouw lichaam bestaat naast vet grotendeels uit spiermassa. Hoeveel? Dat is afhankelijk van wat je doet aan beweging en hoe goed je gevoed bent. Er zijn een aantal extremen:

1) Je hebt aanzienlijk spiermassa en daarnaast ook flink wat vet.

Je spieren worden goed gevoed. Mooi. Daarnaast heb je ook flink wat vet op de botten. Je eet meer dan je nodig hebt. Wellicht gezond, desondanks te veel. Als je niet beweegt en daar mee begint, los je dat zo op. Iets minder eten is ook een prima optie. Combineren is het mooist. Beweging heeft naast een rol in lichaamssamenstelling ook een bijzonder gunstig effect op je gezondheid. Mits goed gedoseerd.

2) Je hebt veel vet en weinig spiermassa. Je lichaam is niet goed gevoed.

Misschien eet je niet veel. Waarschijnlijk ongezond. Je spieren worden niet gevoed door je eetgewoonten. Als je al veel beweegt, pas dan je maaltijden aan. Kies natuurlijke producten in plaats van gefabriceerde meuk. Vlees, vis, eieren, groenten, fruit, noten, peulvruchten, zuivel en oliën zoals olijfolie en roomboter. Havermout, rijst en andere graanproducten met mate. Water, thee en koffie. Geen frisdranken, sappen en alcohol. Geen energydrinks. Geen toegevoegde suikers.

3) Je bent mager.

Nauwelijks spiermassa, geen spek onder de huid . Slecht gevoed. Je eet praktisch niets en als, dan weinig voedzaam. Of in ieder geval onvoldoende ten opzichte van je behoefte. Doe je veel aan cardiotraining? Houd daar dan onmiddellijk mee op en begin aan een krachttraining programma. Bouw je spieren! En voed ze! Eet meer en beter! Krachttraining in combinatie met gezonde voeding zoals hierboven benoemd is het gouden recept voor een sterk en slank lijf.

4) Je bent slank en gespierd.

Bam! De ideaalsituatie! Je doet krachttraining? In ieder geval ben je goed gevoed. Goed zo! Je eet vooral natuurlijk voedsel, eet tot je zat bent en bent erg kieskeurig in wat je eet. Een groter lijf verbruikt meer calorieën. Je spieren verbruiken praktisch alle binnenkomende energie of slaan die keurig op voor later gebruik. Niet als vet op de buik, maar als brandstof in de spieren zelf.

En dat is wat spieren met vet te maken hebben. Grote spieren maken de kans op vetopslag kleiner en op vetverbranding groter.

Vragen, opmerkingen of suggesties? Laat een reactie achter.