Kies jouw gezonde voeding aan hand van 5 principes

paleo dietWat en hoeveel je eet zijn belangrijk voor je fysieke conditie. De effecten van voeding op je lijf zijn cumulatief. Wanneer de verhouding tussen voedzame en minder voedzame producten uit balans is, merk je dat aan je gewicht, conditie en gezondheid. Wat volgt, zijn algemeen toepasbare principes die voor de meeste mensen volstaan. Pas ze toe waar je ook eet!

1) Eet voornamelijk hele, minimaal bewerkte, voedingsstofrijke, verzadigende voeding

Geen product is per definitie gezond of ongezond. Het is maar net vanuit welk perspectief je er tegenaan kijkt. Kwaliteiten van producten kunnen voor iedere persoon, doel of situatie voor of nadelig zijn. Voor de gemiddelde persoon kan voeding dat de volgende eigenschappen heeft als gezond worden bestempeld.

Hoge voedingswaarden

Het eten van voeding dat veel essentiële vitaminen, mineralen en antioxidanten bevat maakt de kans op tekorten aan bepaalde voedingsstoffen kleiner. In een caloriebeperkend dieet geldt de kwaliteit van iedere calorie.

Meer verzadigend

Producten die meer vezels, water en eiwitten bevatten zijn in het algemeen meer zatmakend dan andere producten. Een dieet dat voornamelijk uit dergelijke producten bestaat maakt het makkelijker de calorie inname te beperken.

Minimaal bewerkt

Bewerkte producten bevatten minder vullende ingredienten zoals vezels, water en eiwiten en meer suiker, bloem en vetten. Van zulke producten eten mensen makkelijk te veel. Vaak zijn ze minder voedzaam. Minimaal onbewerkte, meer natuurlijke producten zijn in het algemeen voedzamer en geven een voller gevoel.

Geen kunstmatige toevoegingen

Sommige producten bevatten ingredienten die in grotere hoeveelheden ongezond kunnen zijn. Transvetten zijn hier een voorbeeld van. Houdbaarheidsmiddelen, geur-, kleur- en smaakstoffen, kunstmatige zoetstoffen en vergelijkbare bestanddelen vallen ook in deze categorie.

2) Eet vooral verschillende groenten en fruit

Als er iets is waar iedereen het over eens kan zijn, is dat groenten goed voor ons zijn. Mensen die veel groenten en fruit eten hebben over het algemeen minder kans op chronische aandoeningen als kanker, hartproblemen, obesitas en diabetes. Daarnaast hebben deze mensen het makkelijker slank te worden en te blijven.

Groenten zijn rijk aan vitaminen, mineralen en antioxidanten.

Kies soorten die laag in calorieën zijn en veel voedingsstoffen en vezels bevatten. Niet alle planten bevatten dezelfde voedingsstoffen, eet dus gevarieerd.

3) Eet voldoende goede kwaliteit eiwitten

Eiwitten geven een verzadigd gevoel en zorgen voor behoud en groei van spiermassa. Ook zijn ze essentieel voor een goede stofwisseling, sterke botten, het immuunsysteem, groei en praktisch alle andere lichaamsfuncties.

De meeste mensen krijgen voldoende eiwitten binnen om in goede gezondheid te blijven. Intensieve training verhoogt echter de behoefte. In een caloriebeperkend dieet maakt het de kans dat spiermassa wordt afgebroken kleiner.

Eiwitten zitten vooral in vlees, vis, eieren, zuivel, peulvruchten en noten. Door gevarieerd te eten ben je er van verzekerd alle verschillende eiwitten binnen te krijgen.

4) Eet verschillende dierlijke producten

Dierlijke producten zijn in veel gevallen een betere bron van kwalitatief hoge en essentiele eiwitten. Ook bevatten dierlijke producten veel vitaminen en mineralen. Sommige voedingsstoffen komen alleen in dierlijke producten voor, zoals vitamine b12. Zelfs als je een paar kleine porties per dag eet, kan je al zeker zijn van een voldoende inname. Voorkeur gaat uit naar producten van gezonde dieren.

5) Eet binnen je behoefte

Om slank, fit en gezond te worden en blijven zijn twee zaken van belang, namelijk caloriebalans en hormoonbalans. De ene calorie is de andere niet en de verhoudingen van voedingstoffen in je voeding zijn van invloed op je succes.

Calorieën

Je gewicht wordt bepaald door het verschil tussen hoeveel calorieën je door voeding binnenkrijgt en hoeveel je er verbrandt. Calorieën tellen. Als je wilt afvallen moet je minder eten dan je verbrandt. Wil je aankomen, dan juist meer. Blijft je gewicht gelijk, dan zijn consumptie en verbranding in balans.

Eiwitten

Eiwitten zijn waarschijnlijk de belangrijkste voedingsstoffen om redenen die je al hebt gelezen.

Koolhydraten

Koolhydraten worden door het lichaam afgebroken tot suikers en zijn essentieel voor hoge intensiteit inspanning. Wie de hele dag stil zit of weinig intensief beweegt doet er goed aan de inname te beperken. Overtollige worden opgeslagen in vetcellen. Een dieet dat rijk is aan koolhydraten maakt de kans op vetverbranding kleiner.

Koolhydraatrijke voeding is vaak vezelrijk en bevat veel vitaminen en mineralen. Het compleet vermijden hiervan kan sommige mensen behoorlijk zwak maken. Korte, intensieve sportprestaties leiden eronder, want zijn afhankelijk van de suikerstofwisseling.

Vetten

Het is belangrijk voldoende vetten te eten om je hersenen, immuunsysteem en hormoonstofwisseling gezond te houden. Vetten geven een verzadigd gevoel waardoor je minder geneigd bent meer te eten dan je nodig hebt. Transvetten werden eerder genoemd als vetten om te beperken. Wat verder van belang is, is de verhouding tussen verzadigde en onverzadigde vetten. Opnieuw geldt dat gevarieerd eten een gezonde balans waarschijnlijker maakt.

Dus,

1) Eet voornamelijk hele, minimaal bewerkte, voedingsstofrijke, verzadigende voeding

2) Eet vooral verschillende groenten en fruit

3) Eet voldoende goede kwaliteit eiwitten

4) Eet verschillende dierlijke producten

5) Eet binnen je behoefte