Buikomtrek meten

Het bijhouden van je voortgang, het nemen van metingen en het registreren van lichaamsveranderingen na verloop van tijd is een belangrijk onderdeel van je training. Het bouwt motivatie op, laat zien welke vooruitgang je boekt, is nuttig voor het stellen van doelen en kan je helpen inzichtelijke oordelen te vellen over wat wel en niet voor jou werkt.

Hier volgt alle informatie die je nodig hebt om je buikomtrek te meten.

Het enige dat je hoeft te gebruiken, is een meetlint.

Tips

  • Meet in de ochtend voor het ontbijt.
  • Houd de voeten bij elkaar, ontspan je spieren en ga rechtop staan.
  • Consistentie is essentieel – meet onder dezelfde omstandigheden en gebruik telkens dezelfde apparatuur.
  • Trek de tape strak, druk tegen de huid (niet knijpen) en zorg ervoor dat de tape waterpas en niet schuin gehouden wordt.
  • Om er zeker van te zijn dat de tape correct is gepositioneerd, moet je iemand anders vragen om de metingen voor je uit te voeren. Als dit niet mogelijk is, neem de metingen zelf voor een spiegel voor betere zichtbaarheid.
  • Meet beide zijden van het lichaam om de voortgang en symmetrie nauwkeurig te volgen.
  • Meet altijd op de blote huid en niet op kleding.

Het meten van de buikomtrek

Meet in een staande positie op het smalste punt of in de middenpositie tussen de bovenkant van het heupbot en de onderkant van de ribbenkast.

 

 

 

 

 

 

 

 

Volg om je gegevens te registreren de aanwijzingen op de volgende pagina.

Voortgang

Hoe vaak lichaamsmetingen te doen

Als het gaat om het nemen van lichaamsmaten is dagelijkse controle niet nodig, omdat je fysiek over het algemeen niet dagelijks verandert. Weeg wekelijkse, op hetzelfde tijdstip en onder dezelfde omstandigheden. Dit volstaat om te zien hoe je in de loop van de tijd verandert en om trends te kunnen zien.